تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

چابکی یا Agility در کسب و کار چیست؟

چابکی کسب و کار یک توانایی در کارکنان سازمان‌ها است که به یک کسب و کار امکان می‌دهد در جهانی که پر از نوسانات، عدم اطمینان، پیچیدگی و ابهام روزافزون است، با تغییرات سریع بتواند پاسخ‌های بهینه و مناسب به مشتریان خود ارائه دهد. این ویژگی با الهام بخشیدن به کارکنان و به کارگیری روش‌های خلاقانه توسط آنها در تحقق هدف اصلی آن به دست می‌آید. با این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید. 

 

تعریف چابکی در کسب و کار

آرون دی اسمت می‌گوید چابکی توانایی یک سازمان برای بازسازی خود، انطباق، تغییر سریع و موفقیت در یک محیط به سرعت در حال تغییر، مبهم و آشفته است. چابکی با ثبات ناسازگار نیست و اکثر شرکت‌ها نیازمند ثبات هستند.

چابکی به دو چیز نیاز دارد:

  1. قابلیت پویایی و توانایی حرکت سریع 
  2. چابکی در پاسخگویی.

البته چابکی مستلزم ثبات است و یک سازمان پایه ثابت برای چیزهایی می‌خواهد که تغییر نمی‌کنند. این ستون فقرات پایدار است و به سکوی پرشی برای شرکت تبدیل می‌شود. پایه ثابت سازمان نقطه لنگری است که تغییر نمی‌کند، در حالی که کلی چیزهای دیگر دائماً در حال تغییر هستند.

در استارت‌آپ‌های بسیار کوچک، ثبات معمولاً در بنیان‌گذار کسب و کار تجسم می‌یابد و شما افراد کمی را دارید که چابکی را در آنها پیدا کنید. راه اندازی یک کسب و کار کوچک می‌تواند سریع و چابک بدون ثبات زیاد باشد، اما به محض اینکه این کسب و کار دارای اندازه یا مقیاس بزرگی می‌شود، بدون احساس ثبات نمی‌تواند چابک باشد.

تعریف چابکی در کسب و کار

چگونه چابکی در کسب و کار را درک کنیم؟

ووتر آگینا می‌گوید: «چیزهایی را در نظر بگیرید که شکننده هستند. شکننده یعنی چه؟ شکننده یک شیشه کریستالی است. وقتی به آن ضربه وارد می‌کنیم، ضعیف‌تر می‌شود یا حتی می‌شکند. پس متضاد شکننده چیست؟ ما بلافاصله به یاد کلماتی مانند انعطاف پذیر، قوی و نرم می‌افتیم، به طوری که خم می‌شود و به حالت اولیه باز می‌گردد. اما آیا واقعاً برعکس کلمه متضاد شکننده، انعطاف پذیر است؟

نقطه مقابل شکننده چیزی است که وقتی به آن زور وارد می‌کنیم یا فشار می‌آوریم قوی‌تر می‌شود. در محیط امروزی- با تغییرات عظیمی که هم از داخل و هم از خارج سازمان می‌آید – پیدا کردن یک عنصر منعطف آرزو است. این همان چیزی است که من آن را چابکی می‌نامم: زمانی که شما با تغییر شکوفا شده و قوی‌تر می‌شوید، به منبع مزیت رقابتی واقعی دست پیدا خواهید کرد.»

 

بیشتر بخوانید: دوره MBA چه کمکی به مدیریت استارتاپ‌ها می‌کند؟

 

مزایای چابکی در کسب و کار

مزایای چابکی در کسب و کار چیست؟

1. مدیریت چالش

سازمان‌هایی که چابکی را اتخاذ می‌کنند، می‌توانند به راحتی به فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در بازار واکنش نشان دهند و در عین حال مشتری محور باقی بمانند. یعنی این قابلیت، سطح تاب‌آوری ریسک سازمانی را در مدیریت ریسک بالاتر می‌برد. این سازمان‌ها که از برنامه‌ها و استراتژی‌های بلندمدت رها شده‌اند، می‌توانند خیلی سریع‌تر از همتایان بوروکراتیک خود با موقعیت‌ها سازگار شوند.

2. مزیت رقابتی

کسب‌وکارهای چابک می‌توانند از فرصت‌های کوتاه‌مدت استفاده کنند. این فرصت‌ها به آن‌ها این توانایی را می‌دهند که اولین محرک باشند. آن‌ها می‌توانند از اشتباهات و شکست‌های خود درس بگیرند، مسیرها را به سرعت تنظیم کنند و به برنامه‌های خود متعهد نمانند. آن‌ها می‌توانند با اطمینان به طور فعال واکنش نشان دهند تا همگام با رقابت باشند.

مزایای چابکی در کسب و کار

3. همکاری متقابل

چابکی کسب و کار همچنین می‌تواند گروه‌های کوچک سازمانی را از بین ببرد و به لطف فرصت دادن به ایده‌ها و حمایت از آنها، خلاقیت و حل مسئله نوآورانه را تقویت کند. اما تصمیم گیری غیرمتمرکز با اشکالات خاص خود همراه است.

 

خطرات چابکی کسب و کار

چابکی کسب و کار چه خطراتی دارد؟

خطرات چابکی کسب و کار

اتخاذ چابکی کسب و کار

داشتن تیم‌هایی که خودشان را سازمان‌دهی و مدیریت می‌کنند، ویژگی مشترک کسب و کارهای چابک هستند. اتخاذ چابکی کسب و کار، جزو مهارت های رهبری برای مدیران است. هنگامی که مشکل، موقعیت یا فرصتی پیش می‌آید، افراد علاقه مند با مجموعه مهارت‌های مرتبط می‌توانند به سرعت گرد هم آیند و به چالش رسیدگی کنند. اما برای اینکه یک سازمان از این خودانگیختگی حمایت کند، یک ساختار پایدار باید زیربنای واکنش‌های سریعی باشد که در سطح اتفاق می‌افتد، از جمله:

کنار گذاشتن کنترل و تفویض اختیار تصمیم گیری برای بسیاری از مدیران به راحتی انجام نمی‌شود. یافتن تعادل بین استقلال و نظارت می‌تواند یک چالش مداوم باشد. کسانی که در بالای هرم هستند ممکن است خوشحال نباشند که نمودار سازمانی در حال از بین رفتن است و کارمندان کم سابقه برای تصمیم گیری‌های مهم قدرت پیدا می‌کنند. موفقیت چابکی کسب و کار به نفوذ آن در سازمان بستگی دارد، از جمله همه چیز از بودجه گرفته تا مدیریت منابع انسانی.

اتخاذ چابکی کسب و کار

نقش مشتری محوری در چابکی کسب و کار چیست؟

مشتری مداری در قلب چابکی کسب و کار است و به معنای گوش دادن، همدلی و خدمت به نیازهای مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن است. به این ترتیب، مشاغل کار درست را در برابر مشتریان خود انجام می‌دهند و خود را برای مشتریان بالقوه جذاب‌تر می‌کنند. کسب و کارهای چابک قبل از اینکه به دنبال اصلاح وضعیت و ایجاد تجربیات کاربری برتر باشند، به سرعت کاستی‌ها و اشتباهات خود را تشخیص می‌دهند.

نقش مشتری محوری در چابکی کسب و کار

نقش مدیریت محصول در چابکی کسب و کار

مدیریت محصول نقش مهمی در جمع آوری، ترکیب و اجتماعی کردن اطلاعات دارد. مدیریت محصول از بازخورد مشتری و داده‌های بازار گرفته تا انتشار جزئیات و نقشه‌های راه، دارای داده‌هایی است که برای تقویت استقلال ضروری هستند. این داده‌ها به سایر بخش‌های سازمان اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند و تأثیر بالقوه و استراتژی کلی خود را به کمک تفکر استراتژیک سازمانی درک کنند.

اگر برنامه ریزی به تیم‌های خودجوش سپرده شود، باید از اطلاعات کسب و کار آگاهی کامل داشته باشند. آن‌ها باید هم به داده‌ها و هم به تخصص موضوع مدیریت محصول دسترسی داشته باشند. مدیران محصول می‌توانند هم به عنوان مشاور برای پاسخ به سؤالات و ارائه بینش و توصیه و هم به عنوان تسهیل کننده مشکلات کار کنند که می‌توانند استراتژی‌های اجرایی قابل اجرا را ترسیم نمایند.

در مدیریت محصول، سرعت اغلب یک شمشیر دولبه است. در حالی که مدیران محصول می‌خواهند به بازخورد مشتری و تحولات بازار واکنش سریع نشان دهند، ارائه سریع ویژگی‌ها و محصولات اشتباه به بازار هیچ لطفی به شرکت نمی‌کند. مدیران محصول باید اهمیت تحقیق، آزمایش و اعتبارسنجی مناسب را قبل از شروع توسعه واقعی محصول حفظ و تبلیغ کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی گرایش استراتژی مدیریت کسب و کار MBA

نقش مدیریت محصول در چابکی کسب و کار

سخن پایانی

در دوره MBA و دوره DBA پکت می‌توانید با انواع روش‌های چابک یا Agility آشنا شوید و آن‌ها را یاد بگیرید. امنیت، ترس و اعتماد به نفس بیش از حد برخی از موانع اتخاذ چابکی کسب و کار هستند. این یک تغییر پارادایم است که برای برخی از کارکنان در هر سطح از سازمان ناراحت کننده خواهد بود. اما برای بقا و شکوفایی سازمان‌ها در محیط کسب و کار امروزی، حفظ یک سبک مدیریتی سفت و سخت و کنترل‌گری به ندرت دستور العملی برای موفقیت بلندمدت است.

برخی از شرکت‌ها به عمق چابکی کسب و کار فرو می‌روند؛ برخی دیگر می‌توانند به آرامی برخی از ویژگی‌های آن را پیاده سازی کنند، در حالی که همچنان شیوه‌های تجاری سنتی‌تر را در سایر زمینه‌ها حفظ می‌کنند. حتی پیشرفت نسبی هنوز یک کسب و کار را در موقعیت بهتری در واکنش به تغییر مناظر و فناوری‌های نوظهور قرار می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: نقش دوره DBA استراتژیک در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان

 

سؤالات متداول

سؤالات متداول در رابطه با چابکی کسب و کار (BAF) را در ادامه بخوانید.

3 عنصر اصلی چابکی کسب و کار (BAF) چیست؟

جریان ارزش چابکی کسب و کار چیست؟

جریان ارزش چابکی کسب‌ و کار یک فرآیند فکری است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا فرصت‌های بالقوه را به سرعت ارزیابی کنند و از مزیت رقابتی سرعت تا رسیدن به بازار استفاده کنند و در عین حال تمرکز خود را بر ارزش‌ها و اصول چابک اصلی حفظ نمایند.

اولین قدم در به دست آوردن چابکی کسب و کار چیست؟

آموزش و یادگیری اوین قدم در داشتن چابکی کسب و کار است. منابع یادگیری خوبی پیدا کنید تا بتوانید به تمام کارکنان خود آموزش درستی ارائه نمایید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.