تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

عیدی و سنوات سال 1402

عیدی و مبلغی که کارمندان و کارگران در پایان سال دریافت می‌کنند، یکی از مزایای کاری آنها است که پرداخت آن بر عهده کارفرماست. عیدی معمولاً در پایان سال و در ماه‌های بهمن و اسفند به کارمندان و کارگران داده می‌شود. اما صحبت از آن و میزان آن همیشه زودتر از این ماه‌ها آغاز می‌شود و کارمندان و کارگران تمایل دارند زودتر از مبلغ عیدی خود مطلع شوند. امسال نیز، مانند سال‌های گذشته، در این مقاله از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت قصد داریم تا به بررسی مبلغ عیدی ۱۴۰۲ بپردازیم.

عیدی ۱۴۰۲ مبلغی است که به ازای پایان سال به عنوان پاداش به کلیه کارگران تعلق می‌گیرد. این پاداش برای تمام کارگران، بدون توجه به نوع قرارداد کاری آن‌ها (دائمی، موقت، ساعتی، پاره وقت و...) است. با تصویب مصوبه جدید شورای عالی کار، حداقل و حداکثر مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال و ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال تعیین شده است.

 

قانون عیدی کارگران به چه صورت است؟

این قانون بر اساس ماده‌ای در قانون کار تعریف شده است و تمامی کارفرمایان مشمول قانون کار موظف به پرداخت حقوق عیدی به کارگران خود هستند. بر اساس این قانون، هر کارفرما باید به هر کارگر به نسبت یک سال کار (معادل 60 روز حقوق) عیدی پرداخت کند. میزان حقوق عیدی نباید از حداقل مزد روزانه قانونی (90 روز) کمتر باشد.

قانون همچنین تعیین می کند که کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه مشغول به کار هستند نیز حقوق عیدی را دریافت می‌کنند، در این صورت، میزان حقوق عیدی بر اساس تعداد روزهای کار و حقوق معادل 60 روز محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر، حقوق عیدی ماهانه ابتدا محاسبه می‌شود و سپس با ضرب در تعداد ماه‌های سابقه کار کارگر مبلغ نهایی حقوق عیدی سالیانه تعیین و پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: حداقل حقوق و مزایا کارمندان و کارگران (آپدیت 1403)

قانون عیدی ۱۴۰۲ کارگران

عیدی ۱۴۰۲ کارگران چقدر است؟ 

مصوبه‌ای که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، عیدی کارگران را بر اساس مبلغ دو برابر حقوق حداقل کارگر محاسبه و تعیین می‌کند. این مصوبه در سال ۱۳۷۰ تصویب شده است. به عبارت دیگر، عیدی کارگران برابر با دو برابر حقوق حداقل کارگر دریافتی در طول سال است. بنابراین، حقوق کار حداقل برای محاسبه عیدی برابر با دستمزد 60 روز کار اخیر است، در حالی که حقوق کار حداکثر برای محاسبه حداکثر عیدی برابر با دستمزد 90 روز کار اخیر است.

بر اساس قانون کار و تامین اجتماعی ایران، کمترین میزان قانونی عیدی برای هر نفر نباید از ۶۰ روز دستمزد آن‌ها کمتر باشد. میزان حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱/۷۶۹/۴۲۸ ریال است. بنابراین، برای محاسبه حداقل مبلغ عیدی، این مبلغ را در عدد ۶۰ ضرب می‌کنیم. 

 

حداقل مبلغ عیدی

۱,۷۶۹,۴۲۸ × ۶۰ = ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰

بر اساس همین قانون مبلغ عیدی کارمندان نباید از ۹۰ روز دستمزد آن‌ها بیشتر شود.

 اگر حداقل دستمزد روزانه (مبلغ ۱/۷۶۹/۴۲۸ ریال) را در ۹۰ ضرب کنیم، حداکثر مبلغ عیدی نیز محاسبه می‌شود.

حداکثر مبلغ عیدی

۱,۷۶۹,۴۲۸ × ۹۰ = ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰

مبلغ عیدی ۱۴۰۲ کارگران

عیدی ۱۴۰۲ کارمندان چقدر است؟ 

عیدی ۱۴۰۲ کارمندان، که شامل تمامی کارمندان دولت و نیروهای مسلح می‌شود، مبلغی است که بر اساس نظر هیئت وزیران تصویب و هر ساله برای تمام کارمندان به طور یکسان واریز می‌شود. قانون پرداخت عیدی و پاداش آخر سال کارمندان در سال ۱۳۷۴ تصویب شد؛ بر طبق این قانون، دولت موظف است هر ساله اعتباری از منابع خود را برای پرداخت عیدی به کارمندان تخصیص دهد و اعتبار مذکور اعم از نقدی یا غیر نقدی را به طور یکسان در بین کارمندان تقسیم کند. قانون پرداخت عیدی شامل کارکنان تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی می‌شود.

هئیت وزیران هر ساله با برگزاری جلسه‌ای در بهمن ماه، میزان عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری را تعیین می‌کند. در سال ۱۴۰۲، مبلغ عیدی کارمندان بر اساس تصمیم هیئت وزیران و بخشنامه معادل یک میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین شد. البته این مبلغ برای کارمندانی که زیر یک سال در سازمان مربوطه مشغول به کار بوده‌اند، متفاوت است و بر اساس حاصل‌ضرب عیدی ماهیانه کارمند در تعداد ماه حضور او در محل کار محاسبه می‌شود.

دستمزد هر ماه × ۲ = عیدی ماهانه کارمند

 

بیشتر بخوانید: مبلغ عیدی و سنوات سال 1401 کارمندان و کارگران چقدر خواهد بود؟

عیدی ۱۴۰۲ بازنشستگان

عیدی ۱۴۰۲ بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران

مستمری بگیران تامین اجتماعی، افرادی هستند که به علت از دست دادن فرد خانواده که بیمه‌شده تامین اجتماعی بوده است، حق مستمری از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کنند. این افراد می‌توانند همسر بیمه‌شده فوت کرده، فرزند بالغ معلول، پدر و مادر بیمه‌شده یا مجرد خواهان شهری که فوت کرده بودند باشند.

در مقابل، بازنشستگان تامین اجتماعی افرادی‌اند که با رسیدن به سن بازنشستگی و دارا بودن سابقه کاری لازم، حقوق بازنشستگی را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کنند. در هر دو حالت، این افراد باید ثبت‌نام در بیمه تامین اجتماعی داشته باشند و حق بیمه‌ای را پرداخت کرده باشند تا مستمری یا بازنشستگی خود را دریافت کنند.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، میزان عیدی ۱۴۰۲ برای بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه و مستمری بگیران این نهاد، یک میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین شده است. همچنین، برای افراد متاهل به عنوان عیدی عائله‌مندی، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند تحت تکفل نیز ۲۰۰ هزار تومان به مبلغ عیدی این افراد افزوده می‌شود.

 

عیدی ۱۴۰۲ بازنشستگان کشوری و مستمری بگیران

مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲ توسط هیئت وزیران تعیین شده است. این مبلغ همچنان مطابق سال‌های قبل، برابر با مبلغ عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ و به مقدار یک میلیون و هشتصد هزار تومان است.

 

زمان واریز عیدی ۱۴۰۲ بازنشستگان تامین اجتماعی 

زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران بر اساس مصوبه هیئت دولت، از پانزدهم اسفند ماه سال جاری خواهد بود. پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران از تاریخ مذکور شروع و بر اساس حروف الفبا ادامه خواهد یافت.

حق سنوات ۱۴۰۲ کارگران

حق سنوات ۱۴۰۲ کارگران

حق سنوات یا پاداش پایان خدمت، جایزه‌ای است که به کارمندان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی پس از پایان قرارداد کار تعلق می‌گیرد. این پاداش براساس تعداد سال‌های خدمت کارمند در شرکت یا براساس حقوق و دستمزد وی تعیین می‌شود.

تفاوت‌های اصلی بین حق سنوات و پایه سنوات عبارتند از:

 

عوامل موثر در نحوه محاسبه عیدی و سنوات ۱۴۰۲

برای محاسبه عیدی و سنوات ۱۴۰۲، عوامل متعددی در نظر گرفته می‌شوند. این عوامل شامل سابقه کار، دستمزد، فوق‌العاده‌ها، نحوه محاسبه و شرایط اقتصادی است. سابقه کار کارگران با گذر زمان و افزایش سابقه کار به میزان عیدی و سنوات تأثیر می‌گذارد، و در صورتی که کارگر سابقه کار قبلی نداشته باشد، ممکن است مبلغ عیدی و سنوات کمتری دریافت کند.

همچنین، مزایای دریافتی به عنوان بخشی از دستمزد، نیز در محاسبه عیدی و سنوات لحاظ می‌شود، بنابراین افزایش دستمزد کارگر منجر به افزایشی در میزان عیدی و سنوات خواهد شد. همچنین، در صورتی که کارگر در طول سال فوق‌العاده‌هایی انجام داده و پاداشی بابت آن دریافت کرده باشد، این مبالغ نیز در محاسبه عیدی و سنوات ۱۴۰۲ در نظر گرفته می‌شوند. نحوه محاسبه عیدی و سنوات ممکن است براساس درآمد سالیانه کارگر، سابقه کار یا مستوی عملکرد کارگر متفاوت باشد.

 

سوالات متداول عیدی ۱۴۰۲

سوالات متداول عیدی ۱۴۰۲ را در ادامه خواهید خواند:

عیدی ۱۴۰۲ برای کارگران کمتر از یک سال سابقه چگونه محاسبه می‌شود؟ 

برای محاسبه عیدی کارگرانی که کمتر از یک سال سابقه دارند، باید مطابق با ماده واحده قانونی در این زمینه از قانون 60 روز پیروی کرد. برای محاسبه دقیق مبلغ عیدی این کارگران، حقوق ماهیانه آن‌ها در دو ضرب و بر عدد دوازده تقسیم می‌شود. سپس عدد حاصل، که مبلغ عیدی ماهانه کارگر است، در تعداد ماه‌های حضور وی در محل کار ضرب می‌شود و مبلغ عیدی نهایی تعیین می‌شود.

عیدی کارگران فصلی چقدر است؟ 

عیدی برای کارگران فصلی و کارگرانی که براساس ساعت حضور در محل کار پرداخت می‌شود محاسبه می‌شود. برای مثال، اگر یک کارگر به میزان یک سوم زمان معین شده توسط وزارت کار کار کرده باشد، عیدی او برابر با دو برابر ماهیانه (یعنی ۶۶ درصد حقوق) خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر کارگر از مقدار زمان مشخص شده توسط وزارت کار کمتر کار کند، مقدار عیدی او کاهش می‌یابد.

 

کلام آخر

عیدی و پاداش آخر سال، یکی از حقوقی است که در پایان سال به کارمندان دولت، کارگران، بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری تعلق می گیرد. مبلغ این عیدی برای هر گروه از این افراد به طور جداگانه و طبق فرمول خاصی تعیین می شود. حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری توسط هیئت وزیران تعیین شده و حقوق کارکنان مشغول قانون کار توسط وزارت کار تعیین می شود. در این مطلب از دوره حسابداری پکت به بررسی عیدی و سنوات ۱۴۰۲ پرداختیم.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
جمشیدیان
مبلغ عیدی سنوات طبق پایه حقوق ۲۰ میلیون تومان چقدر میشه
0 0
1402/12/28, 17:52
جعفر آدینه پور
عیدی. وپاداش. سنوات. سال. ۱۴۰۲
0 0
1402/12/19, 20:58
جلیل حسین زاده یاسوری
پایه حقوق بنده۶میلیون۸۰۰هزارتومان میباشد.عیدی وسنوات یکسال کامل چقدرتعلق میگیرد.؟
0 1
1402/12/15, 22:52
شارق
این عیدی به اساس حقوق دریافتی کارگر محاسبه میشود یا حقوق دریافتی کارگر عادی ما کارگر داریم که 16 میلیون حقوق دارد الان عیدی این آقا چقدر میشه؟
5 10
1402/12/07, 12:36
ناشناس
مقدار عیدی براساس پایه حقوق ۲۰ میلیون تومان چقدره
1402/12/28, 17:45
ناشناس
مقدار عیدی براساس پایه حقوق ۲۰ میلیون تومان چقدره
1402/12/28, 17:45
ناشناس
مقدار عیدی براساس پایه حقوق ۲۰ میلیون تومان چقدره
1402/12/28, 17:46
ناشناس
با دلار ۵۹ هزار تومان، عیدی ۱ و ۸۰۰ را چکار کنیم. به شاغلین مبالغ متنابهی پرداخت می شود. اما برای بازنشستگان این مبلغ کفایت ندارد. جالب اینجا است که برای بازنشستگان شاغلین تصمیم گیرنده هستند و جالب تر اینکه شاغلین تصمیم گیرنده بدلیل در اختیار داشتن امکانات بالا و ساختن فردای خود به بهترین وجه، دقدقه ای برای عموم بازنشستگان غیر از ندارند.
23 1
1402/11/13, 12:07
محمدنیکوخلق
شمارا ب خون ابلفظل حق پاکبانان شهرداری را بگیرید سرما استخوان سوز با متور میریم سر پست
27 1
1402/11/11, 21:06
دکتر امام جماعتی
ایا با این مبلغ ها میتوان کار مهمی نمود
15 18
1402/11/02, 16:35
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.