تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

روش های تحقیق در مدیریت و حسابداری

بیشتر افراد در جامعه درک درستی از واژه "روش تحقیق در حسابداری" ندارند و معمولا آن را یک فرآیند مکانیکی فرض می‌کنند. اما باید بدانید که روش تحقیق در حسابداری نیاز به بررسی و رسیدگی منظم یک موضوع و مسئله دارد و در راستای طبقه بندی تحقیقات حسابداری استفاده می‌شود. در این مقاله از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت قصد داریم انواع روش‌های تحقیق در مدیریت و حسابداری را مطرح کنیم و مهم‌ترین آن‌ها را برایتان توضیح دهیم.

 

روش تحقیق در حسابداری به چه معناست؟

روش تحقیق در حسابداری به معنای مجموعه از قوانین، استراتژی‌ها و فرآیندهای مورد استفاده برای جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات مالی و مدیریتی در حسابداری است. این روش‌ها می‌توانند شامل استفاده از تجزیه و تحلیل نقدینگی، آنالیز ریسک و سودآوری، مطالعه‌ی نظریات حسابداری و استفاده از نرم‌افزارهای مختلف مدیریت مالی باشد. علاوه بر این، روش‌های تحقیق در حسابداری شامل تحقیقات عملی، نظری و تجربی در حوزه‌های فرعی مثل حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابداری هزینه و عمران و جریان نقدی است.

روش تحقیق در حسابداری به چه معناست؟

انواع روش تحقیق در حسابداری

روش تحقیق در مدیریت به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود:

تحقیق تخصیصی

پژوهش در حوزه مدیریت و حسابداری می‌تواند به موضوعات گوناگونی اختصاص داده شود. در ادامه، چندین موضوع پژوهش در این حوزه ذکر شده است:

انواع روش تحقیق در حسابداری

تحقیق توصیفی از روش های تحقیق در حسابداری

تحقیق توصیفی

از روش‌ تحقیق در حسابداری می‌توان به تحقیق توصیفی اشاره کرد. در حسابداری به معنای بررسی و توصیف وضعیت یا خصوصیات مرتبط با یک موضوع خاص در حوزه حسابداری است. این نوع تحقیق به منظور جمع آوری و تحلیل داده‌ها، تبیین واقعیت‌ها و روابط بین متغیرهای مختلف استفاده می‌شود.

تحقیق توصیفی در حسابداری به عنوان یک روش پژوهشی، تاکید بر توصیف و تفسیر واقعیت‌های شرایط فعلی را دارد. در این نوع تحقیق، پژوهشگر سعی می‌کند تا از طریق مطالعه و توصیف وضعیت موجود، شماتیک و دقیق از یک موضوع خاص در حسابداری بدست آورد.

مراحل اصلی تحقیق توصیفی در حسابداری عبارتند از:

با استفاده از تحقیق توصیفی در حسابداری، می‌توان بهترین شیوه‌های مدیریتی و سیستم‌های حسابداری را شناخت و بهبود آن‌ها را ارائه داد. این نوع تحقیق در دوره MBA و دوره DBA به پژوهشگران و صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در زمینه حسابداری بگیرند و عملکرد مالی را بهبود بخشند.

تحقیق توسعه‌ای از روش های تحقیق در حسابداری

تحقیق توسعه‌ای

تحقیق توسعه‌ای در حسابداری و مدیریت می تواند به مطالعه و ارزیابی روند و جهت‌گیری‌های نظری و علمی در زمینه حسابداری و مدیریت بپردازد. این تحقیقات در جهان تجارت و سازمان‌ها اهمیت زیادی دارند زیرا به بررسی و پژوهش در خصوص مسائل مهم حسابداری و مدیریت پرداخته و با مسائل جدید و روزآمد مواجه می‌شوند.

در زمینه حسابداری، تحقیقات توسعه‌ای معمولاً در مورد نوآوری هایی که در فرآیند حسابداری و گزارشگری متمایز و بهبود می‌بخشند، صورت می‌گیرند. این تحقیقات می‌توانند به بررسی نحوه بهبود سیستم‌های حسابداری، تجزیه و تحلیل مالی، گزارشگری مالی و استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه حسابداری مدیریت و... متمرکز شوند. هدف این تحقیقات بهبود روش‌های حسابداری است که به کمک مدیران در اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تفکر استراتژیک سازمانی بیشتری کمک کند.

علاوه بر حسابداری، تحقیقات توسعه‌ای در مدیریت نیز مهم هستند. در این زمینه، تحقیقات توسعه‌ای عموماً به برنامه‌ریزی استراتژیک، رهبری و مدیریت منابع انسانی، بهبود عملکرد سازمانی، درگیری کارکنان، نوآوری سازمانی و سایر موارد مرتبط با مدیریت متمرکز می‌شوند. هدف این تحقیقات بهبود عملکرد سازمانی و توسعه مستدام است.

در نهایت، تحقیقات توسعه‌ای، یک روش تحقیق در حسابداری و مدیریت می‌تواند بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری و مدیریتی را بهبود بخشد، عملکرد سازمانی را بهبود دهد و در نهایت با کمک تصمیمات استراتژیک، رقابتی‌تر کسب و کارها را ارتقا دهد. این تحقیقات می‌توانند از طریق استفاده از ابزارهای پژوهشی متنوعی مانند مصاحبه، پرسشنامه، تجزیه و تحلیل آماری و مدل سازی، به بررسی مسائل مربوط به موضوعات مختلف در حسابداری و مدیریت بپردازند.

 

تحقیق عملی در حسابداری 

تحقیق عملی در حسابداری می‌تواند شامل موضوعات مختلفی باشد. در زیر چند مثال از موضوعاتی که در حوزه حسابداری می‌توان تحقیق عملی انجام داد را آورده‌ایم:

این موضوعات تنها مثال هستند و هنوز موضوعات متعدد دیگری در حوزه حسابداری وجود دارند که می توان تحقیقات عملی در آن‌ها انجام داد.

 

جمع‌بندی

یک حسابدار حرفه‌ای باید توانایی شناخت انواع روش‌ تحقیق در حسابداری را داشته باشد و در زمان لزوم بتواند یک روش مطمئن برای حل یک مسئله مشخص انتخاب کند. اگر شما نیز یک حسابدار تازه‌کار هستید، توصیه می‌کنیم این مقاله را به هر حال مطالعه کنید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.